یک تکنولوژی خلاقانه برای تشخیص آب مروارید

24 ژانویه 2017- محققان اسکاتلندی یک تکنولوژی پیشگام برای کمک به تشخیص آب مروارید که یک عارضه‌ی چشمی شایع می باشد، ابداع کرده اند، در این سیستم با استفاده از LED(دیودهای ساطع کننده‌ی نور) مقدار پروتئین‌های موجود در عدسی چشم و آسیبهای وارد به آن که نشانگر بروز آب مروارید است، اندازه‌ گیری می‌شود . این روش خلاقانه می‌تواند به پزشکان برای تصمیم گیری در مورد زمان نیاز به عمل جراحی ضروری، کمک کند.

تصور می شود این تکنولوژی که توسط محققان دانشگاه Heriot-Watt در اسکاتلند ابداع شده است بتواند از صرف میلیونها پوند هزینه‌ی اعمال تشخیصی گران قیمت و اعمال جراحی غیرضروری جلوگیری کند.

پرفسور Rory Duncan از دانشگاه Heriot-Watt می‌گوید: به جای انتظار برای ظاهر شدن علایم، می‌توان با این دستگاه بر شرایط داخلی چشم نظارت کرده و آب مروارید را قبل از تشکیل آن تشخیص داد، این کار می تواند به پزشکان برای انجام اقدامات پیشگیرانه تا حد امکان کمک کند.

آب مروارید یکی از عوارض شناخته شده برای دیابت نوع 1 و 2 است که منجر به تاری دید و دید ابری در این افراد می‌شود، سالانه حدود 10 میلیون عمل آب مروارید در سراسر جهان انجام می شود.

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید را با کنترل صحیح قندخون، کاهش دهند. همچنین معاینات چشمی که باید حداقل یک بار در سال انجام شود به مراقبین سلامت شما کمک می کند که هر گونه علامتی را مبنی بر وجود آب مروارید در مراحل اولیه شناسایی و تا حد امکان درمانهای لازم را انجام دهند.

محققان می گویند: این تکنولوژی پیشرفته یک مرحله ما را به درمان غیر تهاجمی آب مروارید نزدیک‌تر کرده است، محققان با کمک این دستگاه جدید توانستند بطور ایمن این تکنولوژی را بر روی خوک‌ها آزمایش کنند، این آزمایش بیانگر موفقیت احتمالی این تکنولوژی در شناسایی آب مروارید در انسان است.

دکتر Duncan می‌گوید: اگرچه این تکنولوژی در حال حاضر برای تشخیص بیماری بکار گرفته می‌شود، اما ما معتقدیم این روش می‌تواند فواید بسیار گسترده‌ای مانند محدود کردن علایم در جمعیت رو به پیری در کشور و در افراد مبتلا به دیابت داشته باشند، این روش به طور قابل توجهی می‌تواند بار مالی بر خدمات بهداشتی را در زمینه‌ی تشخیص و درمان آب مروارید کاهش دهد.

این تکنولوژی قادر است میزان تخریب اکسیداتیو وارد شده به پروتئین ‌های عدسی چشم را که به دلیل فاکتورهای شیوه‌ی زندگی یا زیست محیطی تجمع یافته اند، تعیین کند. آسیب‌های انباشته شده در این پروتئین‌ها می‌تواند تعیین کننده‌ی عوامل خطر برای تعدادی از بیماریهای مرتبط با افزایش سن باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/innovative-technology-could-help-diagnose-eye-complication-related-to-diabetes-90722587.html